We blikken vooruit op 2022 met zaakvoerder Geert: “Het bewustzijn om te digitaliseren is er wel, maar er mee aan de slag gaan blijft moeilijk.”

Gepost op 12 januari 2022

Automatisatie, digitalisering, internet of things, artificiële intelligentie… Het zijn één voor één prachtige theorieën en concepten, maar bij veel KMO’s blijft de uitwerking er van een moeilijk gegeven. Met meer dan twee decennia aan ervaring probeert Jorosoft kleine en middelgrote ondernemingen hier zo veel mogelijk in te begeleiden. We blikken vooruit op 2022 met zaakvoerder Geert Haeghebaert.

Voor we naar 2022 kijken, hoe was het voorbije jaar voor Jorosoft?

Globaal gezien kan 2021 zeker niet beschouwd worden als een slecht jaar, integendeel. Ondanks de door iedereen gekende situatie waarin we ons nog steeds bevinden, kijken we terug op een succesvol jaar waarin we verder konden bouwen aan een solide basis. Dit maakt het ons mogelijk om te blijven investeren in de toekomst.

2021 was ook het jaar van het thuiswerken. Wat vroeger eerder uitzonderlijk voorkwam, werd meer dan ooit de norm. Thuiswerken heeft heel wat voordelen. Desondanks maakte de mix tussen kantoorwerk en thuiswerk de samenwerking en communicatie toch terug een stuk moeilijker en uitdagender dan voorheen. Niet alleen intern, maar ook de interactie en afspraken met klanten vroeg een andere aanpak. Ondanks dat dit vlotter en vlotter begint te lopen, zal dit ook in 2022 de uitdaging blijven. En wie weet wat de norm wordt in de toekomst…

Verder was 2021 ook een druk jaar met enkele interne veranderingen en het jaar waarin het nieuwe verhaal van Jorosoft verder vorm kreeg. Zo besloten we enkele jaren geleden onze focus te veranderen en meer te gaan inzetten op optimalisaties rond het ERP en niet langer het ERP zelf.

Welke tendensen waren er de voorbije maanden te merken op vlak van digitalisering?

Je merkt bij meer en meer bedrijven dat het bewustzijn om te digitaliseren er wel is. Er daadwerkelijk mee aan de slag gaan, blijft echter vaak een uitdaging. Wat digitalisering en automatisatie voor hun zou kunnen betekenen en welke mogelijkheden er zijn, is vaak onduidelijk voor de meeste KMO’s.

Digitalisatie, maar ook termen als IoT en AI zijn meer dan ooit buzzwords en hypes in de sector. Dit terwijl veel KMO’s nog heel wat werk hebben aan de basis. Maar noch de media, noch de overheid doet hier iets mee.  Als het niet over een drone of een robot gaat, dan wordt het vaak niet aanzien als innovatief en vernieuwend. We merken dat dit voor veel KMO’s de drempel tot digitalisering vergroot en dat ze nog minder weten waar te beginnen. De nood aan begeleiding wordt hierdoor enkel maar groter.

Wat verwacht je voor 2022?

Dat die trend zich nog meer gaat doorzetten. Hier ga ik samen met het Jorosoft-team in 2022 dan ook nog meer op inzetten. Dit door de juiste kanalen aan te boren en ons verhaal naar de markt toe nog duidelijker en sterker te maken. Zo hopen we de KMO-wereld  te overtuigen om alle losse eindjes aan elkaar te knopen. Verder willen we ook ondernemers op de hoogte brengen van wat de volgende stappen en mogelijkheden allemaal zijn. Naast hun bestaande ERP zijn er namelijk nog heel wat opportuniteiten.

Helaas kunnen we niet om de coronasituatie heen. Er doen zich over het algemeen in de economie enkele fenomenen voor waar ik vrees enige weerslag van te ondervinden. 
Ongeacht een goed gevuld orderboek, kampen veel bedrijven met tekorten, te dure grondstoffen of problemen in de logistieke aanvoer. Dit maakt het voor deze bedrijven bijna verlieslatend om te produceren. Een tekort aan competente mensen doet daar nog een schepje bovenop.

We verwachten deze mogelijke schaarste aan tijd, budget en resources bij onze klanten te zien in de projecten voor 2022. Ik geloof sterk dat de vraag naar optimalisatie en digitalisering zal blijven groeien (en wellicht sterk), maar hier en daar zullen projecten uitgesteld (moeten) worden.

Last but not least, zoals eerder al gezegd, zijn we van plan om in 2022 ons verhaal nog wat sterker te maken naar de markt toe en onze basis nog te verstevigen. Zo hebben we alle troeven om verder te groeien. Om dit te bereiken zijn we met enkele spannende interne projecten bezig. Later meer daar over!

Als boodschap voor 2022 zou ik willen meegeven: “Wees niet bang om de stap te zetten, omring je met de juiste partijen en vooral start with the basics, stap voor stap.”

Laatste blog berichten

Alle berichten
Slim restbeheer voor extra rendement

Geplaatst op 26 oktober 2022

Slim restbeheer voor extra rendement
Robots, cobots, RPA: wat is wat?

Geplaatst op 19 september 2022

Robots, cobots, RPA: wat is wat?