Digital selling: Absoluut ook voor producerende KMO’s

Gepost op 17 November 2021

Digital selling: Absoluut ook voor producerende KMO’s

Voor B2C-verkopen is de shift naar digitaal onmiskenbaar ingezet. Even snel iets bestellen op bol.com, we doen het allemaal. Zelfs alledaagse boodschappen worden online besteld. Waarom zijn we dan soms nog zo terughoudend omtrent online B2B-aankopen?

Online bestellen in B2B

Nochtans zit online verkoop ook in B2B-omgevingen in de lift. Klanten laten bestellen waar en wanneer ze maar willen … het voordeel voor hen én voor uw bedrijf is enorm. Ook voor kmo’s of meer complexe producten is online verkoop absoluut mogelijk!

Digital selling

Digital selling is veel meer dan een webshop alleen. Het is gebruikmaken van allerlei digitale kanalen om in interactie te gaan met (potentiële) klanten. Het doel? Een relatie opbouwen en uiteindelijk converteren in een verkoop. Samen met de sociale media, biedt het web hier enorm veel mogelijkheden.

Een webshop waarin B2B-klanten vaste producten kunnen bestellen is een begin, maar er zijn nog heel wat meer mogelijkheden. Wij kunnen bijvoorbeeld een configurator ontwikkelen die uw klanten toelaat om hun producten zelf samen te stellen. De klant krijgt meteen inzicht in de mogelijkheden en de prijs, ongeacht waar hij zich bevindt. Bovendien heeft hij in de configurator alle mogelijkheden bij de hand waardoor hij nooit hoeft te wachten op extra info vanuit uw bedrijf. Uw eigen medewerkers hebben op hun beurt meer tijd om zich op andere taken te focussen.

Gestroomlijnde flow

Klanten die zelf hun order online doorgeven is het startschot van een vlotte flow. Vanuit deze basis kunnen wij er namelijk voor zorgen dat de bestellingen daarna automatisch én onmiddellijk in uw ERP terechtkomen. Helemaal klaar dus om in de productieplanning te worden opgenomen!

Door die geautomatiseerde flows komt er op velerlei vlak tijd vrij in de onderneming. Verkopers kunnen zich focussen op nieuwe prospects i.p.v. herhaalbestellingen bij vaste klanten, de binnendienst hoeft geen manuele orders meer in te geven, … Kortom, digital selling binnen B2B is een mooi nieuw hoofdstuk in het groeiverhaal van elke kmo!

Benieuwd naar de mogelijkheden binnen uw onderneming?
Contacteer ons vrijblijvend!