De Kracht van Vlaanderen (De Standaard): Industrie 4.0, de toekomst voor Vlaamse kmo’s

Gepost op 27 September 2021

De Kracht van Vlaanderen (De Standaard): Industrie 4.0, de toekomst voor Vlaamse kmo’s

“Artificiële intelligentie (AI) en het internet of things (IoT) alleen zijn niet zaligmakend”, vindt Geert Haeghebaert van Jorosoft. “De grootste nood schuilt nog steeds in het effectief toepassen ervan bij het optimaliseren en verbinden van alle processen binnen een bedrijf.” Industry 4.0 dus, de toekomst voor de Vlaamse kmo’s.

Vandaag struikelen nog veel kmo’s over het IoT- en AI-verhaal. Prachtige theorieën, maar ze komen (nog) niet zo snel van de grond. De grote uitdagingen liggen vooral in de productiesnelheid en de doorgedreven personalisatie waar bedrijven vandaag in toenemende mate mee kampen. Verder digitaliseren is de oplossing. “Maar laten we eerst kijken naar de processen”, aldus Haeghebaert. “Bestaat er nog geen communicatie tussen het ERP-systeem en de machinerie, dan is dat wellicht prioritair. Een fabriek kan prat gaan op een hypermodern machinepark met gesofisticeerde robots, maar wanneer pakweg het interne transportsysteem niet connecteert met het automatisch magazijn, gaat er heel wat kostbare tijd verloren.”

“Wat als medewerkers zelf nog manueel orders ingeven in het systeem, of ze eerst dienen over te typen van een binnengekomen e-mail? Daarom verbinden we alle onderdelen, niet om een zo groot mogelijk aantal softwaremodules op te dringen, wel in functie van de reële noden. AI en IoT spelen een belangrijke rol in dat proces, maar het zijn en blijven tools, geen doel op zich.

Productie in Azië, assemblage in Vlaanderen

Het koppelen van processen verkort de doorlooptijd, waardoor een pak werk terug kan keren naar Vlaanderen. Haeghebaert is stellig: “Massawerk en de productie van ruwe onderdelen zullen nog niet zo snel uit de lageloonlanden verdwijnen. De ruwe onderdelen worden hier gestockeerd en vervolgens, op specifieke vraag van de klant, verder afgewerkt en gepersonaliseerd. Zo evolueren we naar 70% standaardproductie en 30% maatwerk. Dat is onze kracht in Vlaanderen, zo kunnen we de belofte van ‘vandaag besteld, volgende week geleverd’ blijven realiseren.”

“Ook de circulaire economie opent heel wat mogelijkheden: kunnen we de nodige grondstoffen uit onze eigen afvalstromen extraheren, dan staan we weer een stap dichter bij het naar hier halen van activiteiten. Intussen staan in beide zaken heel wat Vlaamse kmo’s klaar om te investeren en zodoende sneller te schakelen. Ze hebben alleen nog een duwtje in de rug nodig, in de vorm van ‘slimme’ software.”