BI voor de KMO, ‘overkill’ of ‘must have’?
Gepost op 28 januari 2020
Gepost op 28 januari 2020
‘BI’ (Business Intelligence) kent meer en meer opgang in de KMO-wereld. Dit ondermeer dankzij nieuwe ontwikkelingen waardoor BI, ook voor de KMO-markt, een betaalbare oplossing is geworden.
BI geeft u een beter inzicht in uw business. Het stelt u o.a. in staat om bepaalde inefficiënties naar boven te brengen, processen beter op elkaar af te stemmen, klantengedrag in kaart te brengen…
Met deze inzichten kan u sneller bijsturen en zo een competitief voordeel halen.
Wat is BI?
‘BI’ ofwel ‘Business Intelligence’ is een tool die bedrijfsdata verzamelt en analyseert. Het doel van BI is dat u, op basis van de verzamelde informatie en analyses, gerichte acties binnen uw business kan ondernemen om zo tot een efficiëntere werking te komen en dus een competitief voordeel.
Hierbij is het belangrijk dat de data die wordt aangeleverd zich niet beperkt tot één onderdeel binnen uw organisatie maar overkoepelend wordt gezien. Door een brede instroom aan informatie wordt het mogelijk om correlaties te maken tussen de verschillende onderdelen binnen uw omgeving en om optimalisaties te realiseren binnen en over elk niveau.
Dankzij BI krijgt u dus een beter en breder zicht op uw business alsook op veelal minder zichtbare of voor de hand liggende inefficiënties die u vervolgens kan wegwerken.
BI is hierbij niet enkel weggelegd voor de bedrijfsleider. Het is tevens interessant om de toegang tot BI door te trekken naar alle niveaus binnen uw organisatie. Hierdoor krijgt elk onderdeel zicht op potentiële verbeteringen, kunnen ze zichzelf bijsturen, zich beter afstemmen op andere onderdelen binnen de omgeving of vernieuwende ideeën naar voor brengen.
Hoe gaat het in z’n werk?
De implementatie van een BI-oplossing start steeds met een aantal vragen:
Eenmaal uw data-recources gekend zijn kunnen we deze verzamelen in een datawarehouse en ze uniformiseren zodat het mogelijk wordt om de juiste zaken met elkaar te gaan vergelijken. Vervolgens wordt uw data omgezet tot bruikbare informatie door ze te analyseren en catalogeren. Tot slot worden er presentatie modellen en rapport uitgewerkt zodat de geanalyseerd input kan worden weergegeven als een leesbare en begrijpbare output. Op basis van deze output kan u de nodige actieplannen uitwerken, KPI’s voorzien en uw verdere strategische doelen bepalen.
Is BI nu ‘overkill’ of een ‘must have’ voor een KMO?
Volgens ons in de meeste gevallen en ‘must have’ doch enkel u kan hierop een correct antwoord geven. Om deze vraag te kunnen beantwoorden dient u uzelf volgende vragen te stellen:
BI biedt u een oplossing voor bovenstaande en andere noden.
Jorosoft en BI
Jorosoft kan u assisteren in zowel de voorafgaande data analyse als de implementatie van uw BI-oplossing.
We bekijken samen met u welke data voor uw omgeving belangrijk is, waar deze zich bevindt (of wat er eventueel ontbreekt) en hoe die best gecentraliseerd kan worden.
We bouwen (indien nodig) een datawarehouse en voorzien de correcte filters zodat enkel relevante data wordt opgenomen.
Vervolgens bekijken we samen met u de vragen die u heeft. Op basis hiervan bouwen we de juiste rapporten waarmee u verder aan de slag kan.
Tot slot voorzien we de nodige opleiding zodat u naar de toekomst zelf rapporten kan genereren en correcte vraagstellingen kan maken.
Nog niet helemaal zeker of BI wel interessant kan zijn voor uw omgeving? Contacteer ons en laten we het samen verder bekijken wat een BI-oplossing voor uw omgeving kan betekenen.
Geplaatst op 30 juli 2024
Geplaatst op 3 juli 2024